Saturday 14 August 2021

Is die oproep van Microsoft een scam?

Zoals een lezer het stelt:

Ik kreeg een telefoontje van iemand die beweerde dat mijn pc door Microsoft als onveilig was gemarkeerd. Ik dacht dat het nep klonk, en ik vertelde hen dat ik niet kon weten of ze waren wie ze beweerden te zijn. Ze vertelden me toen dat als ik naar www.ammyy.com ging, ze konden aantonen dat ze van Microsoft waren door me mijn serienummer te geven. 

Is dit een telefoontje?

Ja. Dit is afzetterij. Dit is geen legitieme Microsoft-oproep. Ongevraagde telefoontjes (ook wel cold calls genoemd) over uw computerbeveiliging of softwarereparaties worden niet gedaan door Microsoft of onze partners.



Als u een oproep als deze ontvangt, is het oplichterij en hoeft u alleen maar op te hangen.

Wanneer cybercriminelen u bellen, weten ze mogelijk uw naam en andere persoonlijke informatie omdat ze openbare telefoongidsen gebruiken. Ze kunnen misschien zelfs achterhalen welk besturingssysteem u gebruikt. Het is nog steeds afzetterij.

Laat oplichters je niet aanmoedigen om gevaarlijke software te installeren

Nadat ze uw vertrouwen hebben gewonnen, kunnen hackers om uw gebruikersnaam en wachtwoord vragen of u instrueren een gerenommeerde website (zoals www.ammyy.com) te bezoeken om software te downloaden waarmee ze toegang tot uw computer kunnen krijgen en deze kunnen repareren. Uw computer en uw persoonlijke gegevens zijn daardoor kwetsbaar.

Vertrouw geen ongevraagde oproepen. Verstrek geen persoonlijke informatie.

Ondanks het feit dat telefoonnummers kunnen worden getraceerd door wetshandhavers, gebruiken criminelen vaak betaaltelefoons, wegwerpbare mobiele telefoons of gestolen mobiele telefoonnummers. Het is beter om te voorkomen dat je bedrogen wordt dan om te proberen de schade achteraf te herstellen.

Ik denk dat ik misschien al voor deze zwendel ben gevallen

U kunt fraude melden als u denkt er slachtoffer van te zijn geweest. Zie Wat u moet doen als u denkt dat u het slachtoffer bent geweest van oplichting voor meer informatie.Als er een probleem is, neem dan contact met mij op via Microsoft Bellen.

Je bent ook Lees meer:-Google Cloud SQL: ERROR_RDBMS systeemfout opgetreden – Hoe op te lossen

No comments:

Post a Comment