Saturday 18 September 2021

PayPal-zwendel herkennen en vermijden

 PayPal-zwendel lijkt niet snel te verdwijnen, en vorig jaar waren er nieuwe waarschuwingen over hen toen een nieuwe golf van zwendel-e-mails in de inbox van mensen begon op te duiken.

We leggen uit hoe u een PayPal-zwendel kunt herkennen en wat u moet doen als u bent gedupeerd, van e-mails die abnormale activiteit op uw account claimen tot de vereiste om uw wachtwoord te valideren.



Hoe ziet een PayPal-zwendel-e-mail eruit?

De ongebruikelijke tekens of willekeurige cijfers in het e-mailadres van de afzender, de introductie van "Geachte klant", en het gevoel van urgentie dat het produceert, zijn allemaal veelbetekenende symptomen van een scam-e-mail.

Als het adres van de afzender willekeurige letters en cijfers bevat, moet dit alarmbellen doen rinkelen. E-mails met dingen als "er is verdachte activiteit op uw account geweest" of "u heeft een betaling naar XXX verzonden als u deze betaling niet heeft gedaan, klik hier" zijn bedoeld om mensen nerveus te maken.

Fraudeurs maken misbruik van klanten die in paniek zijn. Mensen zullen zonder nadenken op die valse link klikken omdat ze bang zijn dat iemand hun account heeft gehackt op basis van wat de e-mail zegt.

Als u over de link zweeft, kunt u zien waar deze u naartoe leidt; klik er gewoon niet per ongeluk op!

Hoe weet ik of de PayPal-e-mail echt is?

PayPal beweert dat als er een probleem is met uw account, u hiervan op de hoogte wordt gesteld via het centrum van de website/berichten-app. Een legitieme PayPal-e-mail zou u bij naam aanspreken en niet beginnen met de zin "Geachte klant".

De veiligste methode om te controleren wat er aan de hand is, is door rechtstreeks in te loggen op uw account in plaats van op links in de e-mail te klikken (als er iets is). Reageer niet en open geen bijlagen, en neem contact op met PayPal als u het nog steeds niet zeker weet.

Veelvoorkomende PayPal-zwendel

PayPal heeft een uitgebreide lijst met oplichting waarvan ze op de hoogte zijn, evenals tips om ze te vermijden.

Hier zijn er een paar die je mogelijk hebt ontvangen:

  • Prijswinnaar - u ontvangt een e-mail waarin u wordt geïnformeerd dat u een kleine administratiekosten moet sturen om uw prijs te ontvangen. Om te beginnen, als je je niet herinnert dat je aan deze wedstrijd hebt meegedaan, is het hoogstwaarschijnlijk een hoax. Volgens PayPal hoeft u voor een legitieme prijs niet te betalen om deze te krijgen, en moet u nooit geld sturen naar iemand die u niet kent.
  • Je bent betaald — Als je iets verkoopt, kan er een valse e-mail binnenkomen waarin staat dat je bent betaald. De oplichter daarentegen wil gewoon wat je gratis verkoopt. Voordat u iets aflevert, moet u altijd uw PayPal-account verifiëren om te bepalen of u de betaling heeft ontvangen.
Een valse PayPal-e-mail melden

PayPal heeft een aangewezen e-mailadres, spoof@paypal.com, waar u valse e-mails kunt doorsturen en zij zullen ernaar kijken.


Als je persoonlijke informatie hebt gegeven als reactie op een scam-e-mail, log dan onmiddellijk in op PayPal en reset je wachtwoord en beveiligingsvragen.

U kunt ook contact opnemen met Action Fraud door te bellen naar 0300 123 2040 of online een melding te doen.

Uw e-mailserviceprovider kan u mogelijk ook helpen. De meeste e-mailproviders hebben een rapportagetool waarmee u een e-mail als afval kunt bestempelen en deze vervolgens kunt markeren als phishing-zwendel zodra deze in uw afvalmap is geplaatst, waardoor de afzender wordt gerapporteerd.

Zie ons artikel over het melden van oplichting of fraude voor meer informatie.

Hoe kan ik mezelf beschermen tegen oplichting?

Het wordt steeds moeilijker om onderscheid te maken tussen een legitieme en een valse e-mail/website, maar als u weet welke stappen u moet nemen, kunnen uw PayPal-rekening en persoonlijke gegevens veilig blijven.

  • Als je een e-mail ontvangt waarin wordt beweerd dat er een probleem is met je online account, ga dan naar PayPal en log in om te zien wat er aan de hand is.
  • Als de e-mail een gevoel van urgentie creëert door te stellen dat als u uw wachtwoord nu niet bijwerkt, uw account zal worden gesloten, log dan direct opnieuw in bij PayPal.
  • Open geen bijlagen en beantwoord de e-mail niet als deze van een onbekende bron komt.
  • Zorg ervoor dat de spamfilters van uw e-mailprovider zijn ingeschakeld; de meeste zullen automatisch e-mails van onbekende bronnen naar junk/spam-mappen sturen.
  • U ontvangt geen e-mail meer van dat adres als u de e-mailadressen van verdachte e-mails toevoegt aan uw lijsten met geblokkeerde afzenders.
Zorg ervoor dat u uw PayPal-rekening bijhoudt; zelfs als je het niet vaak gebruikt, is het een goed idee om af en toe in te checken om te controleren of alles in orde is. Controleer uw betalingsgeschiedenis en zorg ervoor dat u een sterk wachtwoord heeft om uw account te beveiligen.Als er een probleem is, neem dan contact met mij op via Paypal Bellen.

No comments:

Post a Comment