PayPal-zwendel lijkt niet snel te verdwijnen, en vorig jaar waren er nieuwe waarschuwingen over hen toen een nieuwe golf van zwendel-e-mails in de inbox van mensen begon op te duiken.
We leggen uit hoe u een PayPal-zwendel kunt herkennen en wat u moet doen als u bent gedupeerd, van e-mails die abnormale activiteit op uw account claimen tot de vereiste om uw wachtwoord te valideren.
Hoe ziet een PayPal-zwendel-e-mail eruit?
De ongebruikelijke tekens of willekeurige cijfers in het e-mailadres van de afzender, de introductie van "Geachte klant", en het gevoel van urgentie dat het produceert, zijn allemaal veelbetekenende symptomen van een scam-e-mail.
Als het adres van de afzender willekeurige letters en cijfers bevat, moet dit alarmbellen doen rinkelen. E-mails met dingen als "er is verdachte activiteit op uw account geweest" of "u heeft een betaling naar XXX verzonden als u deze betaling niet heeft gedaan, klik hier" zijn bedoeld om mensen nerveus te maken.
Fraudeurs maken misbruik van klanten die in paniek zijn. Mensen zullen zonder nadenken op die valse link klikken omdat ze bang zijn dat iemand hun account heeft gehackt op basis van wat de e-mail zegt.
Als u over de link zweeft, kunt u zien waar deze u naartoe leidt; klik er gewoon niet per ongeluk op!
Hoe weet ik of de PayPal-e-mail echt is?
PayPal beweert dat als er een probleem is met uw account, u hiervan op de hoogte wordt gesteld via het centrum van de website/berichten-app. Een legitieme PayPal-e-mail zou u bij naam aanspreken en niet beginnen met de zin "Geachte klant".
De veiligste methode om te controleren wat er aan de hand is, is door rechtstreeks in te loggen op uw account in plaats van op links in de e-mail te klikken (als er iets is). Reageer niet en open geen bijlagen, en neem contact op met PayPal als u het nog steeds niet zeker weet.
Veelvoorkomende PayPal-zwendel
PayPal heeft een uitgebreide lijst met oplichting waarvan ze op de hoogte zijn, evenals tips om ze te vermijden.
Hier zijn er een paar die je mogelijk hebt ontvangen:
- Prijswinnaar - u ontvangt een e-mail waarin u wordt geïnformeerd dat u een kleine administratiekosten moet sturen om uw prijs te ontvangen. Om te beginnen, als je je niet herinnert dat je aan deze wedstrijd hebt meegedaan, is het hoogstwaarschijnlijk een hoax. Volgens PayPal hoeft u voor een legitieme prijs niet te betalen om deze te krijgen, en moet u nooit geld sturen naar iemand die u niet kent.
- Je bent betaald — Als je iets verkoopt, kan er een valse e-mail binnenkomen waarin staat dat je bent betaald. De oplichter daarentegen wil gewoon wat je gratis verkoopt. Voordat u iets aflevert, moet u altijd uw PayPal-account verifiëren om te bepalen of u de betaling heeft ontvangen.
- Als je een e-mail ontvangt waarin wordt beweerd dat er een probleem is met je online account, ga dan naar PayPal en log in om te zien wat er aan de hand is.
- Als de e-mail een gevoel van urgentie creëert door te stellen dat als u uw wachtwoord nu niet bijwerkt, uw account zal worden gesloten, log dan direct opnieuw in bij PayPal.
- Open geen bijlagen en beantwoord de e-mail niet als deze van een onbekende bron komt.
- Zorg ervoor dat de spamfilters van uw e-mailprovider zijn ingeschakeld; de meeste zullen automatisch e-mails van onbekende bronnen naar junk/spam-mappen sturen.
- U ontvangt geen e-mail meer van dat adres als u de e-mailadressen van verdachte e-mails toevoegt aan uw lijsten met geblokkeerde afzenders.
No comments:
Post a Comment