Phishing wordt meestal gekoppeld aan spam-e-mails, maar zoals de PayPal-tekstphishing-zwendel hieronder laat zien, is dit niet de enige manier van phishing. Phishers gebruiken verschillende tactieken om persoonlijke informatie te verzamelen, en phishing-aanvallen kunnen binnenkomen via e-mail, sms, instant messaging-diensten of telefonische oplichting.
Phishing is de meest voorkomende cyberdreiging voor organisaties en individuen, en het kan leiden tot malware-infectie, bestandsversleuteling via ransomware, het compromitteren van een e-mailaccount of de diefstal van persoonlijke gegevens zoals creditcard-/betaalkaartnummers of bankrekeninggegevens. Een succesvolle phishing-aanval kan extreem duur zijn, omdat bankrekeningen snel kunnen worden leeggemaakt. Malware-infecties kunnen rampzalig zijn voor bedrijven, en phishing-aanvallen op zakelijke e-mails kosten miljarden dollars per jaar.
Het online betalingsbedrijf is vooral aantrekkelijk voor phishers omdat het een klantenbestand heeft van bijna 200 miljoen mensen. PayPal is een van de meest geïmiteerde merken ter wereld. Als het merk nep is, is de kans groot dat de phishing-e-mail of sms wordt ontvangen door iemand met een PayPal-rekening. Bovendien bevatten PayPal-rekeningen doorgaans geld en zijn ze gekoppeld aan een bankrekening en/of creditcard. Wanneer hackers toegang krijgen tot PayPal-inloggegevens, worden de rekening en alle gerelateerde bankrekeningen leeggemaakt.
Phishers gebruiken een reeks social engineering-technieken om gebruikers te misleiden om malware te installeren of gevoelige informatie zoals inlogwachtwoorden te geven. Spam-e-mail is misschien wel de meest voorkomende vorm van aanval, maar tekstberichten (sms) - ook wel bekend als SMiShing - worden steeds populairder. Voor de aanvallers kan deze phishing-tactiek succesvoller zijn. De hier beschreven phishing-zwendel met PayPal-sms is nog moeilijker te herkennen als frauduleus dan veel van de phishing-schema's van PayPal die de afgelopen weken zijn ontdekt.
Pas op voor deze geloofwaardige PayPal-tekstphishing-zwendel
In de afgelopen weken zijn deze PayPal-tekstphishing-zwendel, evenals andere variaties op hetzelfde thema, ontdekt. PayPal lijkt het sms-bericht te hebben verzonden vanaf een verkort codenummer.
Omdat veel gebruikers berichten niet grondig lezen voordat ze op links klikken, werken deze PayPal-sms-phishing-scams. Als u op de link in een van deze twee berichten klikt, wordt u naar een website geleid die lijkt alsof deze van PayPal is, compleet met branding en een standaard weblay-out. De websites waarnaar de e-mails gebruikers sturen, zijn daarentegen oplichtingssites.
Die sites eisen natuurlijk dat de gebruiker zijn inloggegevens indient. Dit geeft de oplichter toegang tot uw inloggegevens. De oplichter zal dan die inloggegevens gebruiken om toegang te krijgen tot het account, er geld uit te halen en te stelen van de bankrekening(en) die eraan zijn gekoppeld. Het wachtwoord van het account kan ook worden gewijzigd om de aanvaller extra tijd te geven om overdrachten uit te voeren terwijl de legitieme accountgebruiker wordt buitengesloten.
Vanwege de kleine schermgrootte van smartphones is de volledige URL van de bekeken site niet zichtbaar in de adresbalk, waardoor deze oplichting uiterst succesvol is. Het is misschien niet meteen duidelijk dat iemand niet op de officiële PayPal-pagina staat.
Deze PayPal-tekstphishing-zwendel laat zien hoe belangrijk het is om altijd voorzichtig te zijn bij het openen van uw e-mails of het lezen van sms-berichten.
Word geen slachtoffer van een sms-phishing-zwendel
De hierboven beschreven phishing-scam van PayPal is slechts één voorbeeld van hoe fraudeurs sms-berichten gebruiken om gevoelige informatie te verzamelen. Het is mogelijk om elk merk te imiteren. Shortlinks, evenals het wijzigen van de linktekst om de echte URL te bedekken, worden vaak gebruikt om te verbergen dat een website niet legitiem is.
Om te voorkomen dat u ten prooi valt aan een SMiShing-zwendel, moet u ervan uitgaan dat elke sms-interactie van een winkelier of bedrijf een hoax is. Als u een melding ontvangt, meestal een beveiligingswaarschuwing, volg dan de onderstaande instructies.
- Voer de juiste URL in uw computerbrowser in om toegang te krijgen tot uw account. Gelieve niet op de link in het bericht te klikken.
- Bekijk de huidige status van uw account. Wanneer u probeert in te loggen, wordt duidelijk of uw account is bevroren, beoordeeld of opgeschort.
- Bel of e-mail bij twijfel de verkoper met behulp van bevestigde contactgegevens in plaats van de contactgegevens in het sms-bericht (of e-mail).
- Controleer de volledige URL om er zeker van te zijn dat het domein en de webpagina echt zijn voordat u incheckt of gevoelige informatie online vrijgeeft.
- Iemand overtuigen om hun PayPal-gebruikersnaam/e-mailadres en wachtwoordcombinatie op te geven.
- Ga hier voor een creditcard-/betaalkaartnummer, vervaldatum en CVV-code.
- Om bankrekeninggegevens en andere persoonlijke informatie te verzamelen die nodig is om toegang te krijgen tot de rekening
- Voor identiteitsdiefstal en belastingfraude dient u een burgerservicenummer en geboortedatum te verkrijgen.
- Malware kan alle bovengenoemde informatie en meer vastleggen als het is geïnstalleerd.
- Om ransomware op uw computer te plaatsen - Ransomware versleutelt bestanden en blokkeert de toegang ertoe, tenzij het slachtoffer losgeld betaalt.
- De teksten zijn bezaaid met grammaticale en spelfouten.
- Wanneer de muispijl over de hyperlinktekst zweeft, blijkt dat de gebruiker naar een ander domein wordt geleid.
- In plaats van de voor- en achternaam of de bedrijfsnaam te vermelden, wordt de rekeninghouder in het bericht geadresseerd met 'Beste PayPal-gebruiker, gebruiker of PayPal-lid'.
- Een link in de e-mail brengt de ontvanger naar een website die niet het legitieme paypal.com-domein is of een lokale site, zoals paypal.ca of paypal.co.uk.
- De gebruiker wordt doorgestuurd naar een website die niet begint met HTTPS en het groene hangslotteken in de URL-balk mist.
- Persoonlijke informatie zoals bankrekeningnummers, creditcardnummers en veiligheidsvragen en antwoorden worden in de e-mail gevraagd.
- Op hun apparaat wordt een gebruiker gevraagd om applicaties te downloaden of te installeren.
- Wees voorzichtig wanneer iemand u een hyperlink stuurt via een sms of e-mail. Het is mogelijk dat de afzender niet is wie u denkt dat hij is. Het is mogelijk dat het e-mailaccount van een contact of familielid is gehackt, hun telefoon is gestolen of dat hun e-mailadres een spoof is.
- Open nooit e-mailbijlagen van onbekende afzenders in ongevraagde communicatie.
- Elke communicatie die suggereert dat onmiddellijke actie vereist is, moet worden vermeden, vooral als er een bedreiging of een negatief gevolg is bij niet-naleving, zoals het opschorten of verwijderen van uw account.
- Als u niet zeker weet of een e-mail legitiem is, klik dan niet op links en open geen bijlagen. Verwijder het bericht volledig.
- Om te voorkomen dat het grootste deel van de phishing-e-mails de inbox bereikt, moeten bedrijven een geavanceerd spamfilter gebruiken.
- Om de spoofing van hun merken tegen te gaan, moeten bedrijven DMARC installeren.
- Werknemers moeten voortdurend veiligheidsbewustzijnstraining krijgen om hen te helpen phishing-e-mails en smishing-pogingen zoals deze PayPal-tekstphishing-zwendel te herkennen.
No comments:
Post a Comment